Waarom mijn bedrijf Squid Consulting heet

‘Ha ha, ja Squid Consulting, die naam vonden wij hier grappig’ was de reactie van de verkoopster toen ik een factuur vroeg in mijn favoriete boekenwinkel. Toegegeven, dat is het ook. Ik hou van een vleugje humor en geef daar ook graag ruimte aan in mijn werk. Maar ik neem mijn werk en mijn bedrijf ook erg au sérieux en het beeld van de squid of inktvis, is niet toevallig gekozen. Ik zocht een beeld voor duurzaamheid waarbij iets blijft bestaan door zich flexibel aan te passen aan de omgeving, want dat is de kern van duurzame loopbanen. Mijn zoon die een grote fan is van allerlei weetjes bracht mij op het spoor van de inktvis, een prehistorisch wezen dat nog altijd bestaat doordat het zich aan alle mogelijke omstandigheden aanpast. Et voilà, in 2018 werd Squid Consulting geboren.

Sindsdien word ik regelmatig aangesproken op mijn kennis van de familie van de Cephalopoda. “Is die squid in mijn logo niet eerder een octopus?” vragen ze me dan, want squids hebben 10 poten, octopussen maar 8.  Nu ben ik ben verre van een bioloog en probeer ik te ontsnappen aan het hokjesdenken, dus die discussies vind ik niet zo interessant. Anderzijds geraak ik hoe langer hoe meer geboeid door de poëzie en het mysterie die uitgaan van de wondere wereld van die dieren.

Inktvissen bestonden al voor de dinosauriërs en waren toen de absolute wereldheersers. Ze bewegen zich voort met straalaandrijving. Ze kunnen ruiken, proeven en denken met hun tentakels. Er zijn er die kunnen veranderen van vorm en textuur om volledig op te gaan in hun ondergrond. Sommige zijn minuscuul maar andere hebben een doorsnede van 13 meter. Er zijn er die licht geven. Er zijn er die haaien verslaan door hun tentakels in hun kieuwen te proppen of door achter de haai te gaan hangen.  Ze leren uit hun ervaring. Ze overleefden de vijf grote massa-extinctiegolven en lijken nu ook de winnaars te worden van de klimaatverandering doordat ze van warmte houden en profiteren van overbevissing van hun natuurlijke vijanden, maar vooral omdat ze floreren in een veranderende omgeving.

Geen wonder dat deze vreemde wezens mensen niet onberoerd worden. Er zijn legendes over zeemonsters die schepen aanvallen. Ze komen voor in Japanse sensuele fantasieën. Een duiker werd bevriend met een inktvis die meteen ook zijn therapeut werd. Octopussen Paul en Rabiot voorspelden respectievelijk WK-wedstrijden van Duitsland en van Japan. Blijkbaar zijn ze ook de inspiratie voor een Koreaans spel en ik heb nooit méér bezoekers op mijn Google profiel gekregen dan toen de Netflix-serie ‘The Squid Game’ in 2021 een grote hit was. Vaak waren het bezoekers uit China die allicht niet op zoek waren naar een Brusselse talent consultant.

Ik ben dus ook gevallen voor de inktvis en sta hoe langer hoe meer achter de keuze voor die naam en de link met duurzaam en wendbaar talent management. Een nieuwe stap daarin is alvast dit nieuwe logo, ontworpen door de onovertroffen Jonas Mergan


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Nele Van Geem
8 dagen geleden

Cool!!